Könyvedben három útját különbözteted meg a
boldogságnak: a kellemes, pozitív élményekkel, érzésekkel teli életet, az
elkötelezett, aktív életvitelt illetve az értelmes, jelentéssel bíró életet. Ez
azt jelenti, hogy tulajdonképpen egy borongós alaptermészetű ember is élhet
akár folyamatosan boldog életet?
A boldogsághoz vezető három utat Martin Seligman, a pozitív
pszichológia legfontosabb alakja vázolta fel. Az első út a kellemes, a
hedonista élet: ez az, amit a legtöbb ember azonosít a boldogsággal. Intenzív,
pozitív érzelmeket élünk át, sokat nevetünk, jól érezzük magunkat a bőrünkben -
tulajdonképpen az a boldogságkép, amit a hollywoodi filmek sugároznak.
A második út a boldogsághoz az elkötelezett élet. Ez azt
jelenti, hogy olyan tevékenységekben vetjük bele magunkat, amelyekbe teljesen
bevonódunk, tökéletes részt veszünk bennük. Hasonló ez az élmény a
Csíkszentmihályi Mihály által leírt flow vagy áramlatélményhez.
Nagyjából bármilyen aktív tevékenység közepette megélhető: a futástól a táncon
át a könyvírásig vagy a munkáig - mert nagyon sokan a munkában élik meg, de nem
is tudatosul bennük, mert a munkát "divat" nem szeretni.
A harmadik út pedig a jelentésteli élet: amikor az ember azt
érzi, hogy van értelme az életének, mindennapjainak van jelentésteli célja.
Sokszor ez egy vallásos, spirituális keretben jelenik meg, de ateistaként, hit
nélkül is megélhetjük azt, hogy életünknek, mindennapi tevékenységeinknek van
értelme.
Na most, az első, a kellemes élet, azaz, hogy milyen gyakran
és menyire intenzíven élünk át pozitív érzelmeket, az genetikailag erősen
meghatározott. Vannak emberek, akik a szüleiktől olyan géneket örököltek, hogy
a pozitív érzelmek átélésére kevésbé hajlamosak. Konkrétan Seligman is leírja,
hogy ő nem az a nagyon röhögős, vidám figura, tehát vannak olyanok, akik
számára a kellemes élet nehezebben élhető meg.
De ettől még lehetnek boldogok, ha értelmes életet élnek, vagy
gyakran van részük áramlatélményekben. Ez az, ami baromi izgalmas Seligman
elképzelésében: még ha genetikusan nem is vagy hajlamos sok pozitív érzelem
átélésére, ez nem predesztinál téged boldogtalanságra. Azt mondja, hogy az a
teljes élet, amiben mindhárom összetevő megjelenik valamilyen szinten. Ezzel
szemben van üres élet, amikor egyik típusú boldogság sem jelenik meg az ember
életében: ők a leghajlamosabbak a depresszióra, szorongásra, mindenféle
mentális problémákra.
Körülbelül hány százalékban befolyásolják génjeink,
hogy mennyire van hajlamunk pozitív érzelmek átélésére?
Körülbelül 50 százalék a genetikai meghatározottság, 10
százalék írható a körülmények számlájára, 40 százalék pedig a szándékos
viselkedésünk és cselekedeteink eredménye. A genetikai meghatározottságot
egyébként ikervizsgálatokkal mutatták ki.
Olyan ikerpárokat vettek, akik különböző családokban nőttek
fel, teljesen eltérő körülmények között. Amikor harmincévesen megvizsgálják az
ikerpár két tagját, az tapasztalható, hogy annak ellenére, hogy az egyik iker
bányász családban nőtt fel, a másik meg értelmiségi, polgári közegben, egészen
más anyagi körülmények között, mégis nagyjából ugyanolyan gyakran élnek át
pozitív illetve negatív élményeket - aminek csak genetikai okai lehetnek. Ilyen
vizsgálatokkal és nagyon bonyolult statisztikai számításokkal határozták meg,
hogy körülbelül 50 százalékban génjeink határozzák meg érzelmeink intenzitását,
illetve gyakoriságát, valamint azt is, hogy mire vagyunk fogékonyabbak: a
negatív vagy a pozitív érzésekre.
Adott tehát a genetikai örökség, a pozitív pszichológusok
szerint mennyire meghatározóak az első életévek?
Genetikailag meghatározott agyi struktúrával születünk, de még
néhány életév, mire agyunk neurális kapcsolatai megszilárdulnak. Ezeket a
neurális kapcsolatokat pedig az első pár életév történései befolyásolják, tehát
ebből a szempontból Freudnak igaza volt, aki az első pár életév fontosságát
hangsúlyozta.
De ma már tudományosan igazolt az is, hogy bizonyos
neurális kapcsolataink újradrótozhatóak.
Igen, és ami különösen izgalmas, hogy ma már azt is tudjuk,
hogy pszichoterápiával, azaz mindenféle gyógyszeres terápia nélkül, beszélgetős
és egyéb módszerekkel, ha nem is újrahuzalozhatjuk, de mindenképpen
alakíthatjuk az agyunk működését.
Melyek azok a cselekedetek, amelyekkel igazoltan
boldogítjuk magunkat?
Egy-két izgalmasabb dolgot emelnék most csak ki. Először is a
testmozgás, ami tényleg mindenki számára elérhető, hiszen sétálni, kocogni
ingyen van. Tudományos tény, hogy már a félintenzív testmozgás is pozitívan hat
érzelmeinkre és kognitív, gondolkodási képességünkre.
Ténylegesen elégedettebbé teszi az embert az önkéntes, segítő
magatartás is. Erre is bárki képes, csak akarni kell.
Általában igaz, hogy az aktív és társas tevékenységek, elégedettebbé
tesznek, mint a passzív és magányos tevékenységek. Egy átlag magyar 3-4 órát
tévézik egy nap, ami tipikusan passzív, sokszor magányos időtöltés.
Mi az oka annak, hogy passzív tevékenység közben
nem tudunk igazán boldogok lenni?
Az ember evolúciósan úgy van kitalálva, hogy aktív és társas
életet éljen. Amikor körülbelül 200-300 ezer évvel ezelőtt megjelent a Homo
sapiens aktív, társas lények voltunk. Kis közösségekben, folyamatos
aktivitásban éltünk a természetben, genetikai állományunk pedig ilyen
körülmények közt alakult ki. Ehhez képest, milyen ma egy tipikus munka? Nyolc
órát ülünk a számítógép előtt, nagyon sokszor vagyunk magányosak, és többnyire
alig van zöld körülöttünk. Minél hasonlóbbra alakítjuk a környezetünket az
evolúciós alkalmazkodás környezetéhez, annál nagyobb lesz az esélyünk a
boldogságra. Tehát a természetközeliség, mások társaságának keresése, illetve
az aktív tevékenységek növelik a boldogságunknak. Ehhez képest hányan ülnek
magányosan a tévé előtt, és rágódnak arról, hogy miért boldogtalanok! Pedig
kikapcsolnák a tévét, és elmennének tömegsportolni, vagy tánciskolába, már
sokkal jobban éreznék magukat.
Azt írod, ha valaki boldog akar lenni, jobban
teszi, ha anyagi javak helyett élményekre költi a pénzét. Miért vagyunk boldogabbak
az élményektől, mi ennek a pszichológiai magyarázata?
A tárgyainkat hajlamosabbak vagyunk összehasonlítani mások
tárgyaival, és mivel mindig tudunk találni valakit, akinek jobb autója, szebb
háza, nagyobb tévéje, márkásabb ruhája van, ez nem tesz jót a hangulatunknak.
Az élményeinket viszont nem hasonlítgatjuk össze, egy kenutúra a Rábán
szubjektív belső élmény, én élem meg, nem összevethető mások élményeivel.
Ráadásul az élményekhez hozzászokni is nehezebb. A nagy tévé
megvásárlása lehet, hogy kellemes élmény, de egy hét múlva nincsenek pozitív
érzéseid miatta. És itt van a csapda: megveszed a nagyobbat, de hamar
hozzászoksz. Akkor arra gondolsz, hogy de ez csak egy tévé, bezzeg, ha házimozi
lenne....és belekerülsz egy ördögi körbe, amikor egyre nagyobb tárgyaktól
reméled, hogy végre tényleg elégedett leszel.
A könyv számos kísérletet felsorol, amelyek azt
támasztják alá, hogy a pénz nem boldogít, és a lottóötös maga a sorscsapás.
Nehéz erről az átlagembert meggyőzni.
Önmagában a pénz nem boldogtalanít. De kell egy stabil
személyiség ahhoz, hogy ne váljunk boldogtalanná a nagyon sok pénztől. Maga a
pénz jelenléte hajlamosítja az embert az önzőségre. Kísérletek bizonyították,
hogy már maga a pénz képe önzővé tesz: olyan helyiségben ahol a falon volt
pénzt ábrázoló kép, ami lehet, hogy a résztvevőkben nem is tudatosult, az
emberek kevésbé segítették egymást.
Kell egy stabil identitás ahhoz, hogy ne ártson a sok pénz. És
persze baromi fontos, hogy mire költjük: ha másokra és élményekre, akkor javíthatja
az elégedettségünket. Ha önmagunkra és anyagi dolgokra, akkor nem fogja növelni
a boldogságunkat.
Bár egyre több helyről érkeznek olyan üzenetek,
amelyeket a könyved tényként közöl, hogy például boldogabb vagyunk, ha mozgunk,
ha természetben vagyunk, mégse megyünk ki, nem kezdünk el jógázni, kocogni,
úszni. Mi ez a tehetetlenség, valami belénk kódolt önsorsrontás?
Nagy a kísértés a mai világunkban arra, hogy a hosszú távú
elégedettségünket feláldozzuk rövidtávú kellemes élményekre. Rengeteg a rövidtávú
kísértés. Mennyivel kényelmesebb a tévé előtt csokit eszegetni, mint mondjuk
megizzadva kocogni. Ezt abszolút tudom a saját életemből is: az embernek rá
kell szánnia magát, szükség van hozzá tudatosságra.
És boldog-e a boldogságkutató?
Igen, én annak érzem magam. Nagyon sok áramlatélményt élek
meg: sokat sportolok, kung-fuzom, ma reggel is futottam a Gellért-hegyen, és ez
nekem a tökéletes flow élmény. Vagy áramlatélmény tud lenni egy jó egyetemi óra
megtartása is. Írni is nagyon szeretek, de ott mégis ritkábban jön a flow. A
kellemes élet terén is tudom, hogy mi az, ami nálam pozitív érzést vált ki, és
próbálok ezért tenni. A jelentésteli élet területén is kezd már életcél
kikristályosodni előttem, bár még elég fiatal vagyok. De az egyik ilyen célom az
ismeretterjesztés a boldogsággal kapcsolatban, amit én egy nagyon komoly
feladatomnak gondolok.
(Az ezoterikus, önsegítő könyvek száza után hiánypótló ismeretterjesztő könyv jelent meg a közelmúltban Szondy Máté tollából. A fiatal pszichológus összegyűjtötte mindazt, amit a pszichológia tudománya tud a boldogságról, hogy melyek azok a tevékenységek, viselkedési formák, amelyek nagy valószínűséggel boldogabbá teszik életünket.)
(Az ezoterikus, önsegítő könyvek száza után hiánypótló ismeretterjesztő könyv jelent meg a közelmúltban Szondy Máté tollából. A fiatal pszichológus összegyűjtötte mindazt, amit a pszichológia tudománya tud a boldogságról, hogy melyek azok a tevékenységek, viselkedési formák, amelyek nagy valószínűséggel boldogabbá teszik életünket.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése